ضایعهء فرهنگی
سید احمد ضیا  نوری سید احمد ضیا نوری

رحیم غمزده نام پر آوازه و شخصیت عالی درهنر آواز خوانی موسیقی افغانستان بود که از شایسته ترین، و محبوبتیرن هنرمند محسوب میگردد، با تاسف و اندوه بیکران  روح پاکش در یک روز غم انگیز از خانه دلتنگ دنیا پر کشید چراغ عمرش خاموش شد،  جان به جانان سپرد.

این کهنه جهان به کس نماند جاوید

رفتند و روند دیگر آیند و روند

هرچند که داس اجل هر چه انسان و انسانیت است میدرود و انسان بدلخواه خود حیات اش را به پایان نمیرساند چونکه مرگ دنباله رو زندگی انسانهاست. تمام هنر دوستان و هنرمندان همواره بر مرگ رحیم غمزده متاسف خواهند بود چرا که صدمه دیگری بر پیکره جامعه هنری افغانستان بجا گذاشت و خودش نیز از میان رفت که این رخداد این پدیده تلخ خساره جبران ناپذیز تلقی میگردد.

رحیم غمزده آواز خوان سرشناس نزدیک به شش دهه، مجزا از ایام بستر بیماری اش مردمان دردمند سرزمین اشرا با اجرای ترانه های دلپذیر مسرور نگهداشت در که عرصه فرهنگی جامعه افغانستان خدمات بس ارزنده نمود. با این هنرمند از پشت صفحه تلویزیون معرفت احصل نمودم و تمایل وعلاقه سرشار بآواز این هنرمند بی بدیل داشتم  وهنرش را می پسندیدم . ولی دریغ که در تمامی عمرعزیزش هم نظر به وضعیت نامیمون ونا همگون و گرفتاریهای جامعه افغانستان نصیب نگشت که از نزدیک دیدارش نمایم. ، درد آورتر آینکه در غربت و دور از خانه و کاشانه اصلی ام بسر میبرم ورنه ایکاش میتوانستم تربت این مرد با شهامت، وطن دوست و هنرمند عالی مرتبت را ببوسم.

نبودش را باور نداریم و یاد سبز و روشن اش باقیست.

خدایش بیامرزد

افغانستان را میتوان ازجمع اندک شمار کشور های محسوب کرد  که به هنر و هنرمند نه تنها که توجه جدی مبذول نمیدارد بل  در رشد غنا و ارتقای هنرهای موجود در افغانستان بالاتر از آنچه که ما تصور میکنیم نهایت سطحی و ضعیف برخورد میگردد. در ادوار تاریخ دیده شده که بیشترین هنرمندان یا بطور فجیع و غیر انسانی به شهادت رسانیده یا با داشتن درد مزمن و مرض مهلک در بستر شان جان داده اند، طور مثال: اسم چند هنرمند را تذکر میدهم. دردانه گوهر نایاب عبدالرحیم ساربان، فرزانه دخت غیور انیسه وهاب و اینک شاد روان رحیم غمزده. این رویداد ها بجز از شرمساری و سرافگندگی بیش برای سردمداران دولت مخصوصآ وزارت اطلاعات و کلتور چیزی بیش نیست.

سعدیا مرد نیکو نام نمیرد هرگز

مرده انست که نامش به نیکویی نبرند.

 

 

بسا هنرمندان پرآوازه و سرشناس  هنری چون سینما،  تیاتر، آواز خوانی، هنرهای زیبا، شاعران، نویسندگان و دیگران در جامعه فرهنگی افغانستان از جهان فانی رخت سفر بستند و به خوابگاه جاوید متوصل شده اند.  بیم آن میرود رحیم غمزده نیز در جمع رفتگان پیشن قرار خواهد گرفت که نام آنان آرام آرام از دفتر خاطره ها به فراموشی سپرده میشود و با تاسف بسیار باید گفت که اگر ازهمچون چهره های مهم تاریخی و فرهنگی تکرار و مکرر یادی نگردد رفته رفته راه نابودی را در پیش میگیرند و کاملآ از خاطره ها محو خواهد گشت.

 

درفش شان بر افراخته، راهشان سبز، یاد شان همیشه و نامشان بر فراز آزادگی همیشه باد و بلند.

 

 

                                                                                                               گتنبرگ سویدن دسمبر 2011 م


December 18th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری